Hogyan legyél boldogabb? - Esettanulmány


Szeretnél boldogabb, szabadabb lenni? Egy mókuskerék az életed? Az állandó pörgés közepette már azt sem tudod, hogy egyáltalán mi a célod ezzel? Sikeres vagy, de nincs időd kiélvezn? Vagy pont a rengeteg befektetett munka ellenére ért sikertelenségek frusztrálnak? Hiányzik végre az, hogy szabadon, önfeledten, csak azzal foglalkozhass amivel igazán szeretnél? 


ÁLLJ! 


Lassíts! Te is biztos beleestél már abba a hibába, hogy a túl sok aggódás, idegeskedés miatt nem tudtál igazán örülni annak ami MOST van. Mindig csak a holnapért küzdünk, vagy a múlton rágódunk, és nem vesszük észre azt a rengeteg csodálatos dolgot, amit a jelen ad. Ha mindig csak azt látod, hogy mit vett el tőled az élet, vagy mi az, amit foggal körömmel el akarsz érni, akkor nem lesz soha igazán boldog életed!

Törj ki a szürke hétköznapokból! Vedd észre mennyi csodálatos dolog van körülötted! Család, barátok, az eddig felhalmozott, alul értékelt sikereid! A dolgok, tapasztalatok, amik az eddigi kudarcaid okoztak, és amiktől ma is több ember vagy mint tegnap! Ne csak mindig többet akarj, tanulj meg elégedett, lenni! Aki nem elégedett a jelenben, nem lesz boldog a jövőben sem!

Ezzel szemben képesek vagyunk elveszíteni a kontrolt. Bele esel abba a hibába, hogy túlhajtod magad. Fáradt, kiégett vagy. Nem jönnek az eredmények, ezért még többet dolgozol, míg már azt sem tudod, hogy igazából mi is a célod ezzel. Visszaesik a teljesítményed, és csökken a boldogság szinted. Csalódottság, depresszió, DÜH!

Egy megtörtént eset


Nem olyan régen alkalmam volt megismerni egy csodálatos nőt. Judit hozzám hasonlóan az írásban találja meg a szabadideje eltöltésének egyik legszebb módját. Korábban már volt egy közös munkánk, aminek a témája a férfi, és női szerepek tisztázása volt, ebben a zűrzavaros világban. Ennek sikerén felbuzdulva, megkértem kolléganőmet, hogy segédkezzen ennek a cikknek a megírásában egy saját történettel. 

Judit egy elképesztően pozitív, életvidám lány, akinek már a kisugárzása is képes jobb kedvre deríteni a legrosszabb napjaidban is. Viszont mint mindenkinek, neki is voltak negatív szakaszai az életben. Együttműködésünk célja az volt, hogy az általam feltett kérdésekre válaszolva egy jó példát adjunk nektek. Megmutassuk, hogy akár egy ilyen negatív időszak közepén is, hogyan lehet kitörni a szürke hétköznapokból. Vagy csak simán egy egyébként is boldog életet, még magasabb szintre emelni!

Át is adom a szót Juditnak


Mit jelent számodra a boldogság?
  • Számomra a boldogság, egy olyan érzés, amikor megélem az adott pillanatot, részesévé válok, illetve emlékkel gazdagodok. Ez a perc, élethelyzet, szeretetteljes, gondtalan, feltölt energiával, mosolyt csal az arcomra. Egy kis útravaló, amit szívesen veszek elő, emlékezek vissza rá életem során.


Mi az a cselekvés, amikor azt érzed, igazán boldog vagy?
  • Leginkább az írás, és torna/tánc kombinációt tudnám ide sorolni. Viszont mindkettő más boldogság. A blogolás lelkileg tölt el ilyen érzéssel, az utóbbi pedig testileg váltja ki belőlem ezt az emóciót, felszabadultságot.  Szokták mondani, hogy a csoki boldogsághormont termel, nálam a mozgás ilyen.  Teljesen feldob, segít levetkőzni a gátlásaimat. Az addig cipelt teher pedig, teljesen eltűnik a vállamról.


Mikor voltál igazán, teljes szívedből boldog utoljára?  Miért? Milyen érzések töltöttek el?
  • Pár napot vidéken tartózkodtunk szüleimnél. Amikor édesapámtól köszöntem el potyogtak a könnyeim. De a sírás is okozhat örömet. Legalábbis számomra biztosan. Mert ez az jelenti nekem, hogy köztünk mindennél erősebb a kötelék, hogy mindig hazavár, és a szeretetünk soha nem múlik el. 


Mi volt a legszebb, legjobban sikerült napod, amire emlékszel? Mi történt aznap? Milyen érzéseid voltak, mik váltották azt ki?
  • Amikor nekem volt kapcsolatom, akkor mindig a fiú kezdeményezett. Nem mondanám, hogy mindig szerelmes voltam, és előfordult, hogy nem voltak olyan érzelmeim, mint amilyennek lennie kellett volna egy kapcsolatban. Én a jelenlegi párommal, már egy ideje egy helyen dolgoztam, és az idő múlásával tudatosult, bennem, hogy többet érzek iránta, mint egy kolléga iránt. Aztán a névnapján ráírtam, megköszöntöttem, és amíg a válaszra vártam olyan hevesen dobogott a szívem. Soha nem éreztem az izgatottság ezt a fajtáját. Egyszer csak arra eszméltünk több órás üzenetváltás után, hogy késő éjszaka lett. Mérhetetlenül boldog voltam, és még aludni sem tudtam akkor. Furcsa, de jó érzés volt, hogy az érzéseim viszonzásra találtak. Illetve, hogy az a fiú engedett közel magához, aki iránt tiszta önzetlen érzéseket tápláltam.


Mi az, aminek pusztán a csinálása, boldoggá tesz? Mit csinálsz akkor is, ha semmi egyéb hasznod nem származik belőle? Mit érzel ilyenkor?
  • Az ajándékozás, a segítségnyújtás, adakozás. Ilyenkor nem feltétlenül az árcédulákat nézegetem. Ha tudom, hogy valaki vágyik valamire, és örömet tudnék neki szerezni, számomra az mindent megér. Nagyon szeretek segíteni másokon, jó ügyek mellé állni. Mennyivel jobb lenne a világ, ha mindenki, csak egy kicsit figyelne jobban a másikra. Hogy mit érzek? Boldogságot, örömet, megnyugvást, hogy ma is tettem valami jót, hogy ma is segíthettem. És ez nem csak az ajándékozásra vonatkozik. Szívesen kinyitom az ajtót, ha kérdéssel fordulnak hozzám, igyekszem a legjobb tudásom szerint válaszolni.  Ezek nekünk csak apró gesztusok, másnak viszont, éppen abban a pillanatban sokat jelenthet. 

Mit tudsz tenni azért, hogy az érzéseket minden nap kiváltsd? Hogy tudsz napi egy órát akár rászánni arra, hogy ezt a boldogságot, ezeket az érzéseket minden nap átéld? Miket kellene, miket tudnál beépíteni az életedbe?
  • Én minden nap örülök valaminek, hiszen élek, egészséges vagyok, mindenem megvan, több is, mint amire szükségem lenne. Szeretem a családom, és ide mindenki bele tartozik, anya, apa, testvér, unokatestvér, unokahúg, keresztanyu, keresztapu, keresztgyerek, a párom és családja. Mindennap hálás vagyok az életemért, hogy tanulhatok, fejlődhetek, hogy ilyen életszínvonalat biztosított a családom, és ezt ugyanúgy tartjuk a párommal. Boldog vagyok, hogy beutazhattam szinte az egész országot, örülök a sikereimnek. Igyekszem soha nem elfelejteni a pillanatokat, hogy mindig önmagam lehessek, tudatosítom magamban honnan is jöttem, és hová jutottam el idáig. 

Ha ez a dolog már most is jelen van az életedben, mit tudsz tenni azért, hogy növeld ennek az intenzitását? Hogyan tudsz jobban ezzel foglalkozni, vagy több időt ezzel tölteni, akár egy kicsivel is?
  • Felidézem a nehézségeimet, a kudarcaimat, és a jó döntéseket egyaránt. Néha muszáj megállni, elgondolkodni hová is tart az ember, miben kellene fejlődni. Én legalábbis ezt teszem. Változom, mert a környezet is alakít minket, és sok olyan tényező van, amihez alkalmazkodnunk kell az életben, de igyekszem mindezt úgy megtenni, hogy örömömet leljem benne.


Feladat: A következő egy heted tervezd meg úgy, hogy ezek a dolgok minden napodban jelen legyenek. Tedd azt, ami igazán boldoggá tesz, akár naponta egy órát, ha több nem fér bele. Ne engedd, hogy ebben bármi megakadályozzon! 


Egy hét után mi a tapasztalatod, hogyan érzed magad? Milyen volt az elmúlt heted?
  • Nagyon jó volt. Vidéken töltöttem szüleimnél. Nagyokat beszélgettünk, jókat ettünk, és a legfontosabb, hogy együtt voltunk. Abban a házban ahol felnőttem, és mindig jó szívvel emlékezem vissza. Számomra prioritást élvez a család, legyen szó bármiről. A szeretet, boldogság nagyon fontos érzések nekem, mert így tudok kiegyensúlyozott életet élni. A jóság mindig legyőzi a rosszat, az én részemről legalábbis. Az élet velejárója a kudarc, mert tanulás, önfejlődés céljából hasznos. Viszont az elmúlt időszakban igyekszem ennek elsajátítására több időt, energiát szánni, mert ezzel együtt kell tudni élni, a mindennapok kiszámíthatatlanok, de biztosan tudom, nekem a legfontosabb az, hogy mindig előre nézzek, és a kilátástalannak tűnő helyzetben is megtaláljam azt a bizonyos fényt az alagút végén.

Tanulj meg jelen lenni!


Az emberek 95%-a nem képes igazán jelen lenni az életben! Van aki a múltban ragad, és csak a megtörtént, és meg nem változtatható történéseken töpreng. Sajnáltatod magad, és nem vagy képes továbblépni, mert mindig csak ugyanazokat, a felesleges, káros kérdéseket szajkózod: "Miért pont én? Mivel érdemeltem ezt ki? Ez jár nekem?"

Az igazság az, hogy meg sem próbálod ezeket megválaszolni magadnak, de nincs is rá szükség. Nincs válasz az ilyen káros kérdésekre, ezek csak a te fejedben léteznek. Ahelyett, hogy a következményeken aggódsz, inkább tanulj meg továbblépni! Értékeld azt ami van, ha pedig tudsz rajta változtatni akkor tedd meg!
"Problémákból nálunk csak kétféle kapható, 
Van a megoldhatatlan és a megoldható
Ha van rá megoldás a legjobb, ha mész és megkeresed, 
De ah nincs, azon a problémán többet ne törd a fejed!" 
Mások pedig állandóan a jövőn aggódnak! Hajtod a mókuskereket, dolgozol reggeltől estig, aggódsz, idegeskedsz, míg nem teljesen túltolod, és végül kiégsz. Nem tudod kiélvezni azt, amiért az egészbe belekezdtél. Nem tudod kiélvezni a pénzt, és a sikereket, amiket felhalmoztál, mindig csak többet és többet akarsz. Ez teljesen leépíti a boldogság szintedet!
"A múlt már történelem, a jövő még rejtelem, de a jelen adomány! Ha nem vagy képes jelen lenni, akkor az élet elhalad melletted!"
A kulcs, az egyensúlyban rejlik! Ha valami probléma ért a múltban, akkor ne agyalj! Ebben segít egy korábbi, kifejezetten az agyalásról, és a problémák megoldásáról szóló cikkem. Bármi is legyen az, tedd fel magadnak a következő 3 kérdést: Mi a probléma? Mi történne ha nem tennék semmit? Mit tudok tenni?

Ne aggódj a jövőn, hanem tervezz! Ehhez szintén találsz segítséget, a célkitűzésekről, és tervezésről szóló tananyagomban. Törj ki a szürke hétköznapokból, ne told túl, pihenj, töltődj fel! Több energiád lesz, boldogabb, produktívabb leszel ezáltal!



És a legfontosabb: Élvezd a jelent! Gondold át mi az ami boldoggá tesz, amit szívesen csinálsz, és szánj rá időt minden nap! Ha kell, akkor csak egy órát, de tanulj meg jelen lenni az életben! Legyen minden héten egy szabad napod, amikor csak magaddal foglalkozol. Legyen 3 havonta egy szabad heted, amikor tudsz utazni, kirándulni, kikapcsolódni! Oldd meg! Énekelj, táncolj, írj, olvass, sportolj, legyél a szeretteiddel, mozdulj ki, bármi! 
"Az élet elfolyik, amíg a jövőt tervezgeted,
 Mert a pillanat gyorsvonatként száguld el melletted.
Élni mindig csak a jelenben kell,
Együtt a múltból fakadó jövő terveivel" 
- Halász István 

Gyakorlatok:

  • Építsd be az életedbe az elmondottakat! Válaszold meg a kérdéseket, akár helyzettől függően, találd meg ami boldoggá tesz, és építsd be az életedbe Tedd szokássá!

 
 




Megjegyzések